Priorisoi, hallinnoi ja vapauta aikaa hauskempiin juttuihin

Kiireinen aika töissä ja elämässä. Omia töitä, lasten asioita, vanhukset tarvitsevat apua ja koirakin oksensi justiinsa matolle. Tulipalo siellä, toinen täällä, kaikki huutavat yhtäaikaa ja muuten niin selkeän oman pään sisällä ajatukset leikkivät törmäilyautorataa. Sellaisessa hetkessä saattaa kiristää ihan aavistusen verran hermoja. Vai oletko eri mieltä?

Hengitä.

Sitten laita asiat kiireellisyysjärjestykseen;

1. Akuuteista akuutein; Vuotaako joku verta (kärjistetysti, toki joskus noinkin voi käydä. Mutta asiat jotka OIKEASTI eivät ole neuvoteltavissa hoidetaan NYT, eivät mene odotuslistalle).

2. Isomman skenaarion pohjustaminen; tulipalo, jonka sammuminen auttaa sammuttamaan muutkin tulipalot (Eli asiat, jolla on ratkaisevat vaikuitukset kokonaisuuteen, kuten esimerkkeinä anna lapselle ruoka -> ne hiljenee hetkeksi -> pääset takaisin töihin TAI anna työntekijöille ohjeet selvästi -> homma käynnistyy ilamn sinuakin -> työ etenee -> asiakas on tyytyväinen)

3. Hyöty; tuoko asia rahaa (menee usein ylemmäksi tällä listalla, varsinkin yrittäjillä), tuoko muuta hyötyä (vaihtokauppaa, kontakteja, omaa hyvää oloa, muille olennaista hyvää). Joskus tähän kategoriaan menee myös oman itsensä ylläpito, jaksaminen (lenkki, lounas…). Sinusta ei ole mitään apua kellekään jos et ole itse kunnossa.

Jos totesit asioiden erittelyssä sen hetken tilanteeseen, että voi mennä odotuslistalle tai hoitaa kohta, tippuu se kiireellisyysasteikossa alemmaksi ja hoidat sen myöhemmin.

Valintoja on vaikea tehdä, joskus tulipalo muuttuu enää roskispaloksi, joskus roihahtaa ilmiliekkeihin. Pelisilmää tarvitaan.

Joskus joutuu itsensä kanssa jumppaamaan suoritusta nappiin, joskus riittää arvosanaksi 7.

Mutta kun järkeistät asiat omaan päähän, post-it -lapulle tai muistiinpanoihin, saat aikaiseksi enemmän ja oikeita asioita. Voit onnitella itseäsi illan päätteeksi, hyvä sinä!